in ,

Naučnici objašnjavaju kako je pandemija ubila vašu motivaciju i daju 6 jednostavnih načina da je povratite

Od uzbuđenja zbog rada od kuće, radujući se udobnom vežbanju u dnevnoj sobi, Covid pandemija je ipak iskorenila većinu naših rutina i ometala našu motivaciju.

Motivacija ima tendenciju da opada kada osetite deficit u tri ključne oblasti života: vašoj autonomiji, kompetentnosti i vezama, izjavila je Lora Park, vanredni profesor i direktor Laboratorije za samo-motivaciju na Univerzitetu u Bivolu, za američki CNBC Make It.

„Covid je istog trenutka zbrisao sve sve tri oblasti“, kaže Park.

Dobra vest je što postoje načini da svoj život i rutinu podesite tako da se osećate motivisanije prema svojim ciljevima, bilo da pokušavate da ostanete koncentrisani na poslu ili pokušavate da ostvarite ambicioznu novogodišnju rezoluciju.

Evo nekoliko načina da se osećate motivisanijim:

Stvorite dnevne rituale

Studija iz 2018. godine sa Univerziteta Harvard otkrila je da rituali – bilo koji unapred definisani redosled postupaka koji se odlikuju odlučnošću i ponavljanjem – povećavaju samokontrolu i osećaj samodiscipline kod ljudi.

„Rituali ne moraju biti veoma složeni, to bi mogla biti vrlo mala rutina koju radite svakodnevno“, kaže Park. Na primer, stavljanje odeće za vežbanje pored kreveta kako biste ujutro mogli odmah da vežbate se smatra ritualom. Treba odvojiti i vreme za meditaciju ili opuštanje kada pripremite decu za školski dan ili šetate psa nakon posla.

Vremenom rituali automatizuju ponašanje, kaže Park. Kada navika postane automatizovana, „oslobađa vašu mentalnu energiju da biste mogli da se usredsredite na druge stvari koje zahtevaju više vremena ili energije“, kaže ona.

Postavljanje rutinskih ‘znakova’

Svi ljudi su skloni da stvaraju asocijacije između sebe i znakova u okruženju koji sve nas podstiču da nešto učinimo. To može biti bilo šta, od reakcije da odgovorite na poruku kada čujete ili vidite obaveštenje na telefonu, do vađenja ključeva za otključavanje vrata kada se vratite kući.

Tokom pandemije narušeni su znaci koji bi vas obično podstakli da nešto uradite (poput ulaska u kancelariju i osećaja spremnosti za posao ili da svratite u teretanu prilikom odlaska kući nakon posla). U stvari, ljude koji rade od kuće mogli bi podsvesno da zbune znakovi (poput vašeg kauča ili televizora) s kojima bi se obično susreli samo vikendom.

Stvaranje znakova u vašem fizičkom okruženju pomoći će vam da budete na pravom putu, kaže Park. Na primer, ako radite od kuće, odredite radni prostor. Tako ćete se osećati postavljeno i mentalno pripremljeno za rad kad uđete u taj prostor – i moći ćete da se isključite kada ste na drugim mestima.

Nagradite se na pravi način

Nagrade mogu povećati vašu unutrašnju motivaciju ili želju da se bavite nekom aktivnošću, kaže Park. Ali istraživanja pokazuju da je vreme nagrađivanja važno. U osnovi, aktivnost morate da uparite sa nečim što će vam biti prijatno tokom ili neposredno nakon aktivnosti, kaže ona.

Dakle, dok trčite na traci za trčanje, omiljenu Netfliksovu seriju mogli biste da gledate kao „nagradu“. Ili biste mogli da se počastite šoljicom kafe ili komadom čokolade dok se bavite dosadnim radnim zadatkom. (Ključno je obezbediti da nagrade nisu autodestruktivne, dodaje ona.)

Napravite mesta za trenutke pozitivnosti

Pronalaženje načina za gajenje pozitivnih emocija svakog dana može imati stvarni uticaj na vašu motivaciju i produktivnost, kaže Park. Ovo može biti nešto malo kao gledanje smešnog videa ili slanje poruke prijatelju, kaže ona. Istraživanje je pokazalo da doživljavanje pozitivnih emocija može poboljšati vaše performanse na poslu, kao i vaše fizičko i mentalno zdravlje, socijalne odnose, učešće u zajednici, kao i prihode.

S druge strane, negativne emocije „sužavaju fokus i čine da ne želite da izađete iz zone udobnosti“, kaže ona.

Ne budite prestrogi prema sebi

Postoje dve osnovne vrste motivacije: suštinska, koja nešto doživljava kao čisto uživanje u samoj aktivnosti (tzv. „Tok“), a nije usredsređena na ishod, nagradu ili čak kaznu; i spoljašna, koja je vođena spoljnim nagradama ili kaznom.

„Vaša motivacija može imati svoje plime i oseke, kaže Park. „Dakle, možda započnete vrlo ekstremno motivisani, ali s vremenom, kad se u nečemu dobro usavršite ili ono postane deo vašeg identiteta, onda to postane nešto u čemu istinski uživate.“

Jedna stvar koja često stane na put motivaciji je kada ljudi internalizuju spoljni pritisak ili povratne informacije i povežu svoje performanse sa svojim samopoštovanjem i egom, kaže Park. (U psihologiji se ovo naziva „introjekovana samoregulacija.) Drugim rečima, kada su vaše samopoštovanje i ego umotani u vaše performanse, negativna osećanja o sebi mogu ometati vašu sposobnost da postignete cilj.

Stoga je važno prepoznati odakle dolazi pritisak i ne biti suviše strogi prema sebi.

Znajte svoje okidače

Svi se ponekad osećaju nemotivisano, pa je važno prepoznati koji su vaši pokretači i prilagoditi se tome kako biste vratili motivaciju, kaže Park. Na primer, kada se osećate premoreno ili izgorelo, a nedostaje vam motivacije, to može biti „vrišteći signal“ da treba da usporite ili da odmorite malo, kaže ona.

Još jedan uobičajeni pokretač za nedostatak motivacije? Dobijanje negativnih povratnih informacija. „To može biti vrlo demorališuće na mnogim poljima kada se stvari odbiju ili dobijete negativne povratne informacije, kritike ili loše ocene“, kaže Park. U tim trenucima možete se osećati kao da je vaš ego ugrožen. „Jedan od načina da prirodno obnovite motivaciju je da je da sve to odbacite, radite neke druge stvari i kasnije se vratite“, kaže ona.

Istraživanje je pokazalo da pravljenje vrlo specifičnog i konkretnog plana za nepredviđene slučajeve, tj. za ove trenutke kada smatrate da vam preti pad motivacije može biti vrlo efikasno, kaže Park. „Stvorite u glavi skriptu onoga što ćete raditi“, kaže ona. „To je vrsta automatizacije vašeg ponašanja, tako da ne budete potpuno paralizovani u tom trenutku, kada se situacija desi.

Napisao KnK

Šta mislite o ovome?

Ostavi komentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Najpotcenjeniji pametni telefoni iz 2020. godine

Oklahoma uviđa pravi potencijal Alekseja Pokuševskog