in

AUTOFAGIJA, dijeta koja je od bucmastih napravila manekenke, a svi je vole jer nije važno šta se jede, nego kad

Ako ste sanjali dijetu u toku koje možete da jedete šta poželite, evo idealnog režima ishrane – 16/8, poznatijeg kao autofagija. A kako utiče na organizam, pitali smo Gordanu Pejović, nutricionistu.

Za sve one koji žele da doteraju figuru za lepe, tople dane i laganu odeću koja otkriva sve nesavršenosti, stiže dijeta 16/8. Uzdrmala je ceo Holivud, od bucmastih stvorila manekenke, a svi je vole jer nije toliko važno šta se jede, već kada se jede.

San podstiče sagorevanje masti

Ne treba zaboraviti da 16 časova gladovanja podrazumeva i fazu sna, pa ona prolazi brže i lakše nego što ste mislili. Pritom, tajna ishrane ovog režima nije samo u restrikciji hrane već i u tome što veliki deo ove faze otpada na spavanje. A u tom procesu ljudsko telo nije potpuno neaktivno, naprotiv.

– Dokazano je da neadekvatan san remeti metabolizam glukoze i lučenje insulina. Povećava se koncentracija hormona gladi grelina i smanjuje koncentraciju leptina, hormona koji reguliše metabolizam masti. Sve ukupno vodi ka većoj potrebi za hranom na dnevnom nivou. Kada premalo spavamo, nastaje i taloženje masnog tkiva. Obrnuto, dovoljno sna utiče na sagorevanje masti – objašnjava Gordana Pejović, nutricionista.

Nizak nivo insulina u periodu gladovanja dovodi do crpljenja masnih zaliha. A kako ovaj režim ishrane podrazumeva unos ugljenih hidrata u popodnevnim časovima, telo jedva da proizvodi insulin, potreban za deponovanje masti. U njegovom odsustvu aktivira se hormon glukagon, koji masti razara.

Telo u toku sna proizvodi i hormon rasta (HGH), koji topi masti, učvršćuje kožu, ali i pospešuje izgradnju mišića. Zato je ovaj metod ishrane zanimljiv kako ženama tako i muškarcima koji žele da razviju mišićnu masu uz minimalnu akumulaciju masti.

KADA NESTANE STRAH OD HRANE NI HAMBURGER NIJE ZABRANJEN

Čak ni pomfrit nije zabranjen

Prednost dijete 16/8 je i ta što je možete primenjivati kad god poželite. Ne podrazumeva dug vremenski period, može obuhvatiti samo jednu nedelju, nekoliko dana, kada god organizam oseti potrebu za tim ili kada imate neku važnu priliku, pa treba da izgledate vitkije. Naravno, što je češće primenjujete, rezultati će biti bolji.

Od holivudskih zvezda koje su proslavile ovaj vid ishrane, Dženifer Aniston, Kejt Hadson, Miranda Ker, Liv Tajler, Hju Džekmen, svako bez izuzetka ističe važnost fizičke aktivnosti. I tu je važan trening po intervalima, gde kratke a zahtevne vežbe ubrzavaju metabolizam i postižu efekat takozvanog naknadnog sagorevanja masti, i satima posle treninga.

Primer jelovnika za jedan dan

Po ustajanju: voda ili čaj

Prvi obrok (kraj restriktivne faze): Ovsena kaša ili kajgana s integralnim hlebom + kafa/čaj

Užina (pre ručka): bademi, orasi, lešnici ili zdrav slatkiš poput bonžite

Ručak: pečena riba ili pileća prsa sa grilovanim povrćem

Užina: voćka po izboru, može čak i kolač ili sladoled

Večera (oko 18, 19 sati): kuvani krompir preliven maslinovim uljem, bareni brokoli, riba po izboru

U osmočasovnoj fazi koja podrazumeva ishranu organizma može se jesti gotovo sve. Dozvoljeni su čak i hamburgeri i pomfrit, ali ne treba preterivati. Naša sagovornica preporučuje uravnotežen sastav namirnica.

– Trebalo bi uključiti mnogo povrća, mahunarki, orašastih plodova, malo ribe, jaja i pilećeg mesa, od hleba samo integralni, od celog zrna. Organizmu treba pružiti dobar izvor i vlakana, i proteina, i ugljenih hidrata.

Ali u periodu restrikcije, kada je poželjno uneti nula kalorija, dozvoljeno je ipak:

1. VODA, i to što više. Često mešamo osećaj gladi i žeđi, pa u nedostatku tečnosti posežemo za hranom.

2. ŽVAKA (bez šećera) – Mnogima pomaže u restriktivnoj fazi, kada u nedostatku hrane ipak nešto žvaću. Uz to, žvaka priprema digestivni trakt za budući unos hrane.

3. KAFA/CRNI ČAJ, jer smanjuju osećaj gladi. Ovi napici istovremeno sagorevaju masti 

Šta u osnovi znače brojke u nazivu dijete 16/8? Ovaj režim ishrane ne podrazumeva matematičke kalkulacije, prebrojavanje kalorija, bodovanje… već ishranu po vremenskim intervalima.

Vreme za restrikciju hrane traje 16 časova, a u jelu može da se uživa osam sati. Da bi efekat bio potpuniji, jedan dan u nedelji posvećen je detoksikaciji i tada se unosi samo supa ili zeleni čaj, a za šest dana može da se skine od tri do pet kilograma.

Vreme restrikcije obično traje od 20 časova do podneva narednog dana, ali možete i da ga menjate, u skladu sa vašim dnevnim rasporedom. Iako period restrikcije obuhvata i vreme doručka, pristalice ove dijete u tome vide prednost: organizam za to vreme crpi stare zalihe masti.

Ručak se obično tempira za 16 časova, kada se jede normalno, a večera za 19 časova, od kada telo do jutra ne dobija nikakvu hranu.

(Blic Žena)

Šta mislite o ovome?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Astra Zeneca

Istražuje se smrt posle Astra Zeneka vakcine u Hrvatskoj

ODAVDE JE SVE KRENULO Pijaca u Vuhanu najverovatnije polazna tačka VIRUSA KORONA