in

Višak šećera u organizmu može biti uzrok pojave hroničnih upalnih procesa

Lekari savetuju izbegavanje namirnica koje mogu da pospeše i pojačaju upale, a jedan od sastojaka na samom vrhu te liste je šećer

Kombinovanje proteina ili masti sa šećerom u našoj krvi rezultira nastankom štetnih jedinjenja koja se zovu krajnji proizvodi glikacije AGE Foto: Shutterstock

Ako spadate u osobe koje su sklone hroničnim upalama, jedna od prvih stvari koje bi trebalo da uradite je da izbacite višak šećera iz ishrane, odnosno da se posavetujete sa lekarima koja količina je potrebna vašem organizmu kako bi se svi procesi odvijali nesmetano. S druge strane, stručnjaci naglašavaju da nije dobro ni izbaciti šećer u potpunosti, jer je glukoza neophodna, zbog toga treba napraviti balans da ne bi došlo do prekomernog unosa, ali i izbeći situaciije kada vam „padne šećer“.

Višak šećera izaziva hronične upale

Hronične upale nose razne rizike za naše zdravlje i u dokazanoj vezi su sa mnogim bolestima, uključujući rak, bolesti srca, dijabetes, depresiju, artritis i Alchajmerovu bolest. Poznato je da sveže,.neprerađene namirnice poput bobičastog voća, maslinovog ulja, lososa ili lisnatog zelenog povrća mogu da pomognu našem telu da spreči hroničnu upalu, da podrže proces borbe našeg imunog sistema da odreaguje adekvatno u odbrani od infekcija. Zbog toga je veoma važno izbegavati namirnice koje mogu da pospeše i pojačaju upale, a jedan od sastojaka na samom vrhu te liste je šećer.

– Višak šećera u ishrani definitivno može da dovede do upalnih stanja niskog stepena što može da prouzrokuje hroničnu upalu, a zatim i hronične bolesti – kaže dijetetičar Samantha Bartholomew.

Četiri štetna dejstva šećera

Objašnjavaući kako dolazi do ovih procesa, Bartholomew kaže da kombinovanje proteina ili masti sa šećerom u našoj krvi rezultiranastankom štetnih jedinjenja koja se zovu krajnji proizvodi glikacije (AGE). A gomilanje ovih sastojaka dovodi do upale. Naša creva postaju propusnija, što omogućava lakši ulazak bakterija i drugih zapaljenskih izazivača u našu krv. Šećer i druga zapaljenska hrana uzrokuju rast našeg „lošeg“ (LDL) holesterola, što dovodi do više vrednosti C-reaktivnog proteina (CRP), a dokazano je da ovo uzrokuje upalu. Šećer prouzrokuje višak kilograma što dovodi do viška telesne masti i rezistencije na insulin. Rezultat ne morate da pogađate, jasan je – naravno, nastaju upalni procesi.

Kako izbeći višak šećera

Površno je mišljenje da je za regulaciju količine šećera dovoljno izbaciti slatkiše, torte, kolače i druge primamljive slatke grickalice, jer se šećer ne nalazi samo u njima. Velike količine šećera nalaze se u sosovima, prelivima, napicima, pecivu, pa čak i naizgled zdravim namirnicama poput žitarica. Ključno je, poručuju nutricionisti, edukovati se o dnevnom unosu šećera, umanjiti ga i pronaći odgovarajuće zamene.

Počnite čitanjem etiketa namirnica i sastojaka na deklaracijama – savetuje dijetetičar Bartholomew i podseća da američka Agencija za hranu i lekove FDA već neko vreme primenjuje novu oznaku „Nutrition Facts“ koja uključuje zasebnu stavku za dodate šećere.

Prema preporukama, trebalo bi ograničiti unos dodanih šećera na manje od 10 odsto ukupno unetih  dnevnih kalorija. Kada je reč o smanjenju, pored balansirane ishrane, preporučuju se prirodne zamene poput stevije. Na taj način telo neće odreagovati traumatično kada mu uskratite šećer, a neće doći ni do preteranog unosa, koji može da napravi probleme

Šta mislite o ovome?

Ostavi komentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Košarkaši Srbije ostali bez Olimpijskih igara

horoskop

Dnevni horoskop za 5. jul 2021. godine