in ,

ISPALI VAM ZUBI? NIJE VAŽNO, IZRAŠĆE VAM NOVI: Da, naučnici su konačno shvatili kako da vam ponovo izrastu zubi!

Postoji specifično antitelo kojim su naučnici uspeli da stimulišu rast zuba bez ikakvih drugih neželjenih efekata.

Proteze bi jednog dana mogle da budu stvar prošlosti, zahvaljujući otkriću antitela koja promovišu regeneraciju izgubljenih zuba. Inhibiranjem delovanja gena nazvanog USAG-1, antitelo povećava dostupnost određenih faktora rasta što bi moglo da se koristi za pomoć ljudima u rastu novog seta zuba.

Objavljujući svoj rad u časopisu Science Advances, istraživački tim opisuje kako su genetski modifikovani miševi patili od ageneze zuba, gde se neki zubi jednostavno ne razvijaju.

Međutim, injekcija leka sa antitelom USAG-1 u skotne mišice rezultirala je normalnim razvojem zuba među njihovim potomcima. Štaviše, jedna primena antitela prouzrokovala je rast potpuno novog zuba i kod odraslih miševa.

Istraživači su odlučili da ciljaju gen USAG-1 jer je poznato da inhibiraju dva signalna molekula poznata kao BMP i Wnt, a oba su uključena u razvoj zuba. Međutim, s obzirom da ova jedinjenja takođe kontrolišu rast širokog spektra drugih organa, njihovo ometanje može proizvesti niz ozbiljnih neželjenih efekata.

Uspeli su da podstaknu rast zuba bez neželjenih efekata

Tokom svojih eksperimenata, tim je testirao niz različitih monoklonskih antitela koja menjaju sposobnost USAG-1 da komunicira sa BMP i Vnt, iako je nekoliko njih stvorilo ozbiljne urođene mane. Na kraju, međutim, pogodili su određeno antitelo koje je sprečilo vezivanje gena za BMP, ali nije imalo efekta na Wnt.

Čineći to, mogli su da podstaknu rast zuba bez ikakvih drugih neželjenih efekata. Na osnovu ovog otkrića, autori zaključuju da USAG-1 sprečava rast zuba vezivanjem za BMP, smanjujući time njegovu aktivnost.

U izjavi, autor studije Katsu Takahashi objasnio je da su „znali da suzbijanje USAG-1 favorizuje rast zuba. Ono što nismo znali je da li će to biti dovoljno “. Ipak, rezultati njihove studije pokazuju da inhibiranje aktivnosti gena omogućava dovoljan porast BMP za rast novih zuba.

Tehnika ima predispoziciju za uspeh i na ljudima

Iako ova tehnika nije ni blizu spremna za testiranje na ljudima, istraživači su antitela testirali na afričkom tvoru (feretima). Ove životinje imaju slične uzorke zuba kao i ljudi, a poput nas su i Dipodonti, što znači da imaju skup mlečnih zuba koji su kasnije zamenjeni stalnim zubima.

Rezultati su pokazali da je tretman podjednako efikasan i za feretke, sa jednom dozom antitela koje stimuliše stvaranje celog zuba. To sugeriše da bi ova tehnika mogla da deluje i na ljude, mada će, pre nego što se ovo uopšte bude moglo da testira, treba rešiti niz bezbednosnih problema.

Za sada istraživači kažu da planiraju da ponove eksperiment na drugim sisarima, poput svinja i pasa, piše IFL Science.

Napisao KnK