in

Naučnici su otkrili tajnu moći pčelinjeg mozga

Pčele imaju znatno veću gustinu moždanih ćelija čak i od mozga malih ptica, koje su poznate po visokoj gustini neurona, objavljeno je u novoj studiji objavljenoj u Proceedings of the Royal Society B.

Zanimljivo je da je već pokazano da je gustina moždanih ćelija kod ptica veća nego kod ljudi. Ovo može objasniti zašto su neke ptice, poput vrana ili sivih papagaja, toliko inteligentne da imaju svest i kognitivne sposobnosti deteta i da mogu da reše složene zadatke u više koraka. Ali visoka inteligencija je uglavnom karakteristična za ptice koje su izuzetno društvene.

S druge strane, zanimljivo je da mravi imaju manju gustinu moždanih ćelija. Naučnici pretpostavljaju da je uzrok razlika u načinu života. Pčele lete i oslanjaju se na svoje vizuelne sposobnosti. Takođe međusobno komuniciraju i prenose poruke o lokaciji lokaliteta gde ima poželjnog cveća. Mravima takve sposobnosti nisu potrebne za njihov opstanak.

Naučnici su ranije upoređivali veličine i težine mozga različitih insekata, koji sadrže nezavisne specijalizovane regione za obradu vizuelnih informacija, zvukova, mirisa, pa čak i sećanja.

Gušći mozak olakšava letenje

Ali veličina mozga, bilo kod insekata ili kičmenjaka, poput ptica i sisara, ne daje uvek realnu predstavu o njegovoj moći. Razlog je taj što neke životinje – posebno one koje lete poput ptica imaju gušće zbijene neurone tako da im mozak svojom veličinom i težinom ne ometa let.

Rebeka Keating Godfri sa Univerziteta u Arizoni i njene kolege proučavali su mozak insekata koristeći nedavno razvijenu tehniku za brojanje moždanih ćelija. Izolovali su mozak 450 insekata koji pripadaju 32 različite vrste, uključujući pčele, ose, mrave i muve.

Kao što piše New Scientist, svaki mozak je mleven i natopljen rastvorom koji oslobađa jezgro svake moždane ćelije. Ovim sadržajima dodali su boju zbog koje jezgra fluoresciraju, što im je omogućilo da ih prebroje u malom uzorku pod posebnim „epifluorescentnim“ mikroskopom koji koristi ultraljubičasto svetlo. Na osnovu ovih uzoraka konačno su procenili broj neurona u čitavom mozgu određene vrste.

Istraživači su otkrili da su neke pčele – posebno one iz roda Augochlorella – imale veoma veliki broj neurona za svoje veličine mozga: oko 2 miliona po miligramu. To je čak i više od broja neurona koje imaju male ptice poput zlatnoglavog kraljevca (Regulus regulus), koji ima oko 490.000 ćelija na miligram.

S druge strane, mravi, u poređenju sa pčelama i osama, imaju i mali mozak i relativno malo moždanih ćelija. Jedna vrsta mrava analizirana u studiji (Novomessor cockerelli) imala je samo 400 000 ćelija po miligramu.

Ćelije služe letu, ne nužno inteligenciji

Ali naučnici veruju da je moguće da razlika u broju moždanih ćelija kod insekata nema nikakve veze sa inteligencijom. Ovo je hipoteza koja tek treba da se ispita u budućim istraživanjima.

Vulfila Gronenberg sa Univerziteta u Arizoni veruje da letećim insektima verovatno treba više neurona da ojačaju svoj vid potreban za let.

„Tkivo mozga je skupo u energetskom smislu, pa ako vam nije potrebno, nemate ga“, kaže Gronenberg.

„Kod ptica vidimo neke prilično guste moždane strukture, a neke naše pčele imaju takvu gustinu ćelija“, kaže Godfri.

„Međutim, broj moždanih ćelija mrava je iznenađujuće nizak“, dodaje ona.

Napisao KnK